Linią zakupową uczyniono linię nr 25.
Takie określenie może zaskakiwać. Co więcej, ono irytuje pracowników ZTM, którzy okazują zakłopotanie, gdy się ich pyta o koszt dowożenia klientów do sklepów sieciowych - pod pozorem świadczenia usług z zakresu transportu zbiorowego. Ostatnio zauważyłem, że pytaniem w tej sprawie był zaskoczony Dyrektor ZTM - zaciekawienie tym problemem przejawił pan wiceprezydent Krzysztof Komorski; działo się to podczas godzin przyjęć Pana Wiceprezydenta dnia 21 listopada 2016 roku.
Przeanalizujmy trasę linii nr 25 - z perspektywy dostępu do sklepów sieci handlowych.
1. Biedronka - linia nr 25 obsługuje cztery "Biedronki":
* przy ul. Nałkowskich (kilkaset metrów od pętli "Żeglarska",
* przy ul. Diamentowej (po sąsiedzku z "Lidlem"),
* przy ul. Zemborzyckiej (niedaleko "Szkół Kolejowych") oraz
* przy ul. Wolskiej (w hali dawnego "Agrometu"):
2. Stokrotka - obok trzech "Stokrotek" kursuje linia nr 25:
* przy ul. Nałkowskich (w pobliżu drogi zwanej "ulicą Wapowskiego"),
* przy ul. Samsonowicza 1 (czyli paręset metrów "Biedronki" i "Lidla") oraz
* przy ul. Kunickiego (w pobliżu ul. Mickiewicza):
3. Lidl - linia nr 25 obsługuje dwa sklepy tej sieci:
* przy ul. Diamentowej oraz
* przy ul. Kotlarskiej (blisko ul. Kunickiego):
4. Jeden duży sklep sieci "Społem" (na os. Kruczkowskiego z przystankiem autobusowym obok) to niewiele (w porównaniu z w/w sieciami handlowymi):
5 . Pojedynczy "Aldik" (na osiedlu Nałkowskich) również znajduje się w "rejonie bojowym" linii nr 25:
6 Na trasie linii nr 25 znajduje się ponadto jeden sklep sieci "Piotr i Paweł" (obok ul. Wolskiej):
Porównajmy dopieszczanie klientów (np. "babeczek z Prawiednik") oraz określonych sieci handlowych przez ZTM Lublin z obszarami, które są pomijane przez lubelską komunikację miejską; takimi obszarami - tytułem przykładu - są: większość Kośminka oraz Rusałka (a w tamtych rejonach także działają przedsiębiorcy, w tym prowadzący sklepy). Dowód znajdujemy w oficjalnym schemacie linii komunikacji miejskiej, którego fragment widać na poniższym obrazku:
Czyżby w Statucie ZTM Lublin (plik PDF) była choćby jedna wzmianka o dopieszczaniu sieci handlowych?